اگر چه صاحب نظران می گویند که علت خودکشی بیش از هر چیز بیماری های روانی و به خصوص افسردگی شدید است،و گروهی نیز بر این باورند که خودکشی ریشه های ژنتیک دارداما تحقیقات انجام شده در کشور از تغییر علت خودکشی در ایران خبر می دهد.بر اساس تحقیق انجام شده در بیمارستان رازی رشت طی تابستان 83،از مجموع 240 نفری که پس از اقدام به خودکشی به این بیمارستان منتقل شده اند؛"مهمترين علل زمينه ساز خودکشي در اين مطالعه اختلافات خانوادگي (54.6 درصد)، مشکلات عاطفي (18.8 درصد)، مشکلات اقتصادي (8.3 درصد)،مشکلات جسمي و روحي (7.9 درصد) و ساير علل (7.9 درصد) بود و در 2.5 درصد موارد علت خاصي وجود نداشت.محققان در جریان این پژوهش هم چنین تاکید کرده اند که"تفاوت علل زمينه ساز در متاهلين و غير متاهلين از نظر آماري معني دار بود"ه است،آنها در نتیجه تحقیق خود تاکید کرده اند که "اختلاف خانوادگي مهمترين عامل زمينه ساز خودکشي است که بيانگر لزوم ايجاد مراکز مشاوره براي نوجوانان جهت شناخت نيازهايشان، پاسخ به پرسشها و ارائه راهنمايي و حمايت از آنهاست"."مشکلات عاطفي" دومين عامل خودکشی عنوان شده که جوانان را تهديد مي کند،و توصیه شده که" جوانان بايد تشويق به يافتن کمکهاي تخصصي شده و ضمن بيان دقيق احساساتشان به فرد متخصص، راهنمايي مناسب را دريافت نمايند".
در تحقیق مشابهی درکه توسط پنج کارشناس دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران،درباره علت خودکشی در استان کرمان در سال های اخیر انجام شده؛"بستگان فرد درگذشته تنها در 32 درصد موارد بيماري رواني را علت خودکشي مي دانستند و فقط 4 درصد افراد سابقه مراجعه به روانپزشک داشتند".کارشناسان در این تحقیق تاکید کرده اند که"به نظر مي رسد در استان کرمان الگوي زمينه اي با ميزان متوسط و پايين وجود دارد که اخيرا با يک اپيدمي در شهر کرمان و جنوب استان روبرو هستيم".این درحالی است که میزان خودکشی استان کرمان با استان هایی مثل ایلام و کرمانشاه که خودکشی در آن ها بسیار شایع شده قابل مقایسه نیست.
گروهی دیگر از پژوهشگران بخش روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني مازندران نیز در تحقیق مشابهی بر روی خودسوزی در استان مازندران که به یکی از روش های اصلی خودکشی در ایران بدل شده به این نتیجه رسیده اند که از میان 318 مورد خودسوزی مورد مطالعه در طی سه سال که 83 در صد قربانیان ان زنان بوده اند،بیش از "62 در صد آنها بطور تكانه‏اي اقدام به خودسوزي كرده بودند".این پژوهشگران علت اصلي اين اقدامات را "كشمكشهاي زناشويي و خانوادگي" ذکر کرده اند.
حاصل پژوهش های گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی در استان ایلام،که در سال های اخیر خودکشی در آن به یک اپیدمی تبدیل شده است،در هشت سال منتهی به سال 80 "حاکي از وجود دو روند افزايشي متفاوت براي خودکشي و اقدام به خودکشي در سال هاي مزبور در ايلام است"اول این که"ميزان اقدام به خودکشي همواره بيش از ميزان خودکشي بوده است.گرچه ميزان هاي خودکشي و اقدام به آن در زنان بيش تر از مردان بوده، ولي خودکشي مردان نيز روندي افزايشي داشته است. ميزان خودکشي در روستائيان و ميزان اقدام به خودکشي در شهرنشينان بيش تر بوده است".دوم این که"میزان خودکشی در دو گروه شغلی بیکار و خانه دار رو به افزایش است". نتایج یک تحقیق مشابه درباره علت افزایش خودکشی در جیرفت نشان می دهد که اغلب اقدام کنندگان به خودکشی" احساس بدبختي، تحقير، کمبود عاطفي و نابرابري" داشته اند.

نتایج کمتر تحقیقی در یک سال گذشته درباره علت خودکشی در کشور منتشر شده است اما از پژوهش های ذکر شده می شود دریافت که "اختلافات خانوادگی"،"مشکلات عاطفی"،"مشکلات اقتصادی"،"بیکاری" به عنوان دلایل خودکشی در ایران از عامل جهانی آن یعنی بیماری روحی و افسردگی پیشی گرفته اند.عواملی که به نظر می رسد بیش از هر چیز به دوعامل فعال شدن "شکاف اجتماعی زن- مرد"،"خانواده سنتی- مدرن"،و "فقر" و "بیکاری" مربوط است.


3Comment
[Anonymous Anonymous] [3:11 PM]
سلام آقای رفیع زاده
می آیید؟
[Anonymous Anonymous] [1:17 AM]
salam khoobi????che khabar????
koli khomso zakat kenar gozashtam
[Anonymous Anonymous] [10:55 PM]
سلام
خواندم و استفاده کردم.
اخر این ماه های اخیر تحقیقات خودم را درباره ی خودکشی دارم تمام می کنم و دو هفته ی دیگر باید ارائه بدهم. باورتان می شود که آمار درست و حسابی به دست نیاوردم. فقط رده بندی استان ها از نظر تعداد خودکشی در 100000 نفر. ایلام خیلی وخیم است و بهزیستی ها هم فقط توی مجله هایشان مقاله می زنند.
روز آنلایت فیلتر شده بود نتوانستم گزارش کامل را بردارم. کاشکی در ادامه مطلب می گذاشتید.
خوش باشید
بای
Post a Comment
<< صفحه‌ی اصلی
 
Copyright © اکنون .All rights reserved
Save This