ستار هدایت خواه(البته منظور صادق هدایت نیست،به معنای خواهنده هدایت که در معنای خودمونی می شود متقاضی وزارت ارشاد)،حتما وقتی ببیند که اسمش هی تکرار می شود خوشحال خواهد شد.این برادر!عضو كميسيون فرهنگي مجلسهفتم است و رییس کمیته هنری،سینمایی تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد دوره خاتمی بوده.این نطق پیش از دستور ستار هدایت خواه است درباره سینمای هشت ده سال گذشته.هم خبرگزرای ایسنا نقلش کرده و هم ایلنا.من هم این جا نقل می کنم جهت اطلاع تاریخ!با ذکر یک فاتحه برای درگذشتگان مصطفا میرسلیم که ما قبل تر فکر می کردیم،تاریکترین دوره سینما و ادبیات و تئاتر و مطبوعات به اسم او ثبت شده ولی از قرار معلوم فکر ما سخت اشتباه بوده.این شما و این نگاه دکتر ستار هدایتخواه به قول امروزی ها راهیافته دنا و بوئر احمد به مجلس؛
مشت نمونه خروار!
ستار هدايتخواه نماينده اصولگراي بويراحمد در مجلسهفتم ، در نطق پيش از دستور خود گفت: طبق وعدهاي كه در نطق هفته قبل دادم ، اشارهاي كوتاه و گذرا دارم به پارهاي از مصاديق انحراف و ابتذال در آثار سينمايي سال هاي اخير از باب مشتي نمونه خروار؛
1. ترويج عقايد فمنيستي
در تعداد زيادي از توليدات سينمايي سال هاي اخير ،با نمايش ظلم و خشونت مردان نسبت به زنان حتي در قشر تحصيلكرده و القاي اين مطلب كه ريشه اين ظلم و ستمها در فرهنگ و مذهب است ، تشويق به اعتراض مخالفت و مقابله زنان با خشونتهاي مردان و زيرپا نهادن فرهنگ و سنت ميشود ، به عنوان مثال در فيلمي ، شوهر زنان تحصيلكرده و دانشگاهي كه ظاهري مذهبي دارد (محاسن، يقه بسته و عضو يك نهاد انقلابي) علاوه بر ايجاد محدوديت براي زنش به راحتي براي او پاپوش درست ميكند ، دروغ ميگويد ، خشن و غير منطقي و كم سواد و بيمار رواني است و در سخنانش مكررا از واژه" شرعا" استفاده ميكند.
2. تخريب چهره متدنين بسيجيان و افراد انقلابي
در بسياري از فيلمها افراد متدين و مذهبي را آدم هاي رياكار،دنيا طلب،زنباره ، طمعكار و خشن ترسيم و بسيجيان را انسان هايي كم خرد ، بيمنطق ، هرج و مرج طلب و زورگو معرفي ميكنند كه غايت آروزهايشان درگيري با جوانان به اصطلاح سوسول است.
به عنوان مثال در فيلمي ، فردي را با سابقه حضور در جبهه تصوير ميكند كه به همسرش خيانت ميكند ، معشوقه باز و دروغگوست. در فيلمي ديگر فردي كه هر روز به مسجد ميرود و مردم بر متدين بودن او مطمئن هستند ، دختري را كه براي گرفتن رضايت نزد او آمده است ، كتك ميزند و از منزل بيرون ميكند.
3. ترويج رفتارهاي ضد ارزشي و ضد اخلاقي اعم از ابتذال كلامي ، ابتذال تصويري ، بيحجابي ، شرابخواري ، فاحشهگري ، حريمشكني و...
ده ها فيلم از فيلمهاي توليدي سال هاي اخير را ميتوان نام برد كه به نوعي به ترويج مضامين مذكور پرداختهاند.
به كار بردن واژههاي ركيك در تعداد زيادي از فيلمها كه اين تريبون مقدستر از آن است كه حتي ملايمترين آن ها را تكرار كنم.
استفاده از پوشش و آرايشهاي نامناسب در اغلب فيلمها مشهود است كه سبب نهادينهشدن و عاديسازي اين گونه پوشش و آرايش در جامعه گشته است.
نمايش آلات قمار و نيز صحنههاي شرابخواري در پارهاي فيلمها از ديگر مصاديق سدشكني به شمار ميآيد.
4. ترويج عشقهاي شهواني و نگاههاي آلوده در روابط و دوستيهاي خلاف شرع زن و مرد نامحرم.بيش از 80 درصدفيلمهاي توليدي به ترويج عشقهاي نشات گرفته از نگاههاي آلوده و هوسپرورانهاي پرداختهاند.
عشقهاي مثلثي: مادر و دختري در عشق با خواستگاري دختر رقابت ميكنند و نهايتا مادر 42 ساله ، خواستگار 20 ساله دختر خود را تصاحب ميكند. در فيلمي ديگر خواستگار و عاشق اسبق مادر ، عاشق دختر ميشود. عشق زنان شوهردار به مردان بيگانه و عشق مردان همسردار به زنان ديگر ، عشق چند مرد به يك زن و يا بالعكس و...
5. تخريب چهره نظام انقلاب اسلام
قريب به 50 درصد فيلمهاي جشنوارههاي سالهاي اخير ، جمهوري اسلامي را به صورت مستقيم و يا غيرمستقيم تيره و تار نشان دادهاند.
در فيلمي ، وضعيت اقتصادي و اجتماعي جامعه ايران تيره و تار به تصوير كشيده شده است. فقر، بدبختي ، گريه ، بي كاري و دو رويي موج ميزند و فقرا در اين بين به هر كاري- حتي سرقت كيف پول در مراسم تشييع جنازه- دست ميزنند.
در فيلم ديگري دختري كه نامشروع باردار شده است ، قصد دارد غيرقانوني از مرز خارج شود ؛ اما همچون ديگر جوانان دختر و پسر در پشت سيمهاي خاردار لب مرز يخ زده و ميميرد.
در فيلمي ديگر ، امنيت روحي ، رواني براي خانواده به خصوص زنان وجود ندارد ، زيرا مرد علي رغم وفاداري زن به او خيانت ميكند ، بلكه در سطح جامعه نيز امنيت ديده نميشود. در فيلمي ديگر در جامعه ديني غيبت ، تهمت ، دروغ ، ريا و ... بيداد ميكند.
خلاصه اينكه اگر كسي بخواهد در آيينه فيلمهاي سينمايي چهره جمهوري اسلامي را ببيند و بشناسد ، جامعهاي مملو از فقر ، بدبختي ، بي كاري ، رياكاري ، ناامني ، تهمت و دروغ و ريا ، ظلم بر زنان و جوانان و هنرمندان و به تعبير بعضي از هنرپيشههاي يكي از فيلمها" خراب شده اي" ترسيم ميشود.
6.نفي ارزشهاي دفاع مقدس و شهدا
در پارهاي از فيلمهايي كه حتي به نام فيلم دفاع مقدس ساخته شده است،دفاع مقدس ملت ايران در برابر تهاجم عرصه استكبار را بدون كوچكترين اشارهاي به عوامل آن ، جنگ تلقي نموده و نسل مدافع را جنگطلب و فاقد منطق براي جنگيدن معرفي نموده است.
در فيلمي ، رزمندهاي در اثر عذاب وجدان به خاطر كشتن سرباز عراقي خودكشي ميكند و خطاب به اجساد شهدا ميگويد: اين بدبختها هم كه اين جا گنديدهاند؟!
مشت نمونه خروار!
ستار هدايتخواه نماينده اصولگراي بويراحمد در مجلسهفتم ، در نطق پيش از دستور خود گفت: طبق وعدهاي كه در نطق هفته قبل دادم ، اشارهاي كوتاه و گذرا دارم به پارهاي از مصاديق انحراف و ابتذال در آثار سينمايي سال هاي اخير از باب مشتي نمونه خروار؛
1. ترويج عقايد فمنيستي
در تعداد زيادي از توليدات سينمايي سال هاي اخير ،با نمايش ظلم و خشونت مردان نسبت به زنان حتي در قشر تحصيلكرده و القاي اين مطلب كه ريشه اين ظلم و ستمها در فرهنگ و مذهب است ، تشويق به اعتراض مخالفت و مقابله زنان با خشونتهاي مردان و زيرپا نهادن فرهنگ و سنت ميشود ، به عنوان مثال در فيلمي ، شوهر زنان تحصيلكرده و دانشگاهي كه ظاهري مذهبي دارد (محاسن، يقه بسته و عضو يك نهاد انقلابي) علاوه بر ايجاد محدوديت براي زنش به راحتي براي او پاپوش درست ميكند ، دروغ ميگويد ، خشن و غير منطقي و كم سواد و بيمار رواني است و در سخنانش مكررا از واژه" شرعا" استفاده ميكند.
2. تخريب چهره متدنين بسيجيان و افراد انقلابي
در بسياري از فيلمها افراد متدين و مذهبي را آدم هاي رياكار،دنيا طلب،زنباره ، طمعكار و خشن ترسيم و بسيجيان را انسان هايي كم خرد ، بيمنطق ، هرج و مرج طلب و زورگو معرفي ميكنند كه غايت آروزهايشان درگيري با جوانان به اصطلاح سوسول است.
به عنوان مثال در فيلمي ، فردي را با سابقه حضور در جبهه تصوير ميكند كه به همسرش خيانت ميكند ، معشوقه باز و دروغگوست. در فيلمي ديگر فردي كه هر روز به مسجد ميرود و مردم بر متدين بودن او مطمئن هستند ، دختري را كه براي گرفتن رضايت نزد او آمده است ، كتك ميزند و از منزل بيرون ميكند.
3. ترويج رفتارهاي ضد ارزشي و ضد اخلاقي اعم از ابتذال كلامي ، ابتذال تصويري ، بيحجابي ، شرابخواري ، فاحشهگري ، حريمشكني و...
ده ها فيلم از فيلمهاي توليدي سال هاي اخير را ميتوان نام برد كه به نوعي به ترويج مضامين مذكور پرداختهاند.
به كار بردن واژههاي ركيك در تعداد زيادي از فيلمها كه اين تريبون مقدستر از آن است كه حتي ملايمترين آن ها را تكرار كنم.
استفاده از پوشش و آرايشهاي نامناسب در اغلب فيلمها مشهود است كه سبب نهادينهشدن و عاديسازي اين گونه پوشش و آرايش در جامعه گشته است.
نمايش آلات قمار و نيز صحنههاي شرابخواري در پارهاي فيلمها از ديگر مصاديق سدشكني به شمار ميآيد.
4. ترويج عشقهاي شهواني و نگاههاي آلوده در روابط و دوستيهاي خلاف شرع زن و مرد نامحرم.بيش از 80 درصدفيلمهاي توليدي به ترويج عشقهاي نشات گرفته از نگاههاي آلوده و هوسپرورانهاي پرداختهاند.
عشقهاي مثلثي: مادر و دختري در عشق با خواستگاري دختر رقابت ميكنند و نهايتا مادر 42 ساله ، خواستگار 20 ساله دختر خود را تصاحب ميكند. در فيلمي ديگر خواستگار و عاشق اسبق مادر ، عاشق دختر ميشود. عشق زنان شوهردار به مردان بيگانه و عشق مردان همسردار به زنان ديگر ، عشق چند مرد به يك زن و يا بالعكس و...
5. تخريب چهره نظام انقلاب اسلام
قريب به 50 درصد فيلمهاي جشنوارههاي سالهاي اخير ، جمهوري اسلامي را به صورت مستقيم و يا غيرمستقيم تيره و تار نشان دادهاند.
در فيلمي ، وضعيت اقتصادي و اجتماعي جامعه ايران تيره و تار به تصوير كشيده شده است. فقر، بدبختي ، گريه ، بي كاري و دو رويي موج ميزند و فقرا در اين بين به هر كاري- حتي سرقت كيف پول در مراسم تشييع جنازه- دست ميزنند.
در فيلم ديگري دختري كه نامشروع باردار شده است ، قصد دارد غيرقانوني از مرز خارج شود ؛ اما همچون ديگر جوانان دختر و پسر در پشت سيمهاي خاردار لب مرز يخ زده و ميميرد.
در فيلمي ديگر ، امنيت روحي ، رواني براي خانواده به خصوص زنان وجود ندارد ، زيرا مرد علي رغم وفاداري زن به او خيانت ميكند ، بلكه در سطح جامعه نيز امنيت ديده نميشود. در فيلمي ديگر در جامعه ديني غيبت ، تهمت ، دروغ ، ريا و ... بيداد ميكند.
خلاصه اينكه اگر كسي بخواهد در آيينه فيلمهاي سينمايي چهره جمهوري اسلامي را ببيند و بشناسد ، جامعهاي مملو از فقر ، بدبختي ، بي كاري ، رياكاري ، ناامني ، تهمت و دروغ و ريا ، ظلم بر زنان و جوانان و هنرمندان و به تعبير بعضي از هنرپيشههاي يكي از فيلمها" خراب شده اي" ترسيم ميشود.
6.نفي ارزشهاي دفاع مقدس و شهدا
در پارهاي از فيلمهايي كه حتي به نام فيلم دفاع مقدس ساخته شده است،دفاع مقدس ملت ايران در برابر تهاجم عرصه استكبار را بدون كوچكترين اشارهاي به عوامل آن ، جنگ تلقي نموده و نسل مدافع را جنگطلب و فاقد منطق براي جنگيدن معرفي نموده است.
در فيلمي ، رزمندهاي در اثر عذاب وجدان به خاطر كشتن سرباز عراقي خودكشي ميكند و خطاب به اجساد شهدا ميگويد: اين بدبختها هم كه اين جا گنديدهاند؟!
.......
سایر افاضات برادر ارزشی ستار هدایت خواه رییس کمیته هنری و سینمایی کمیسیون فرهنگی مجلس:
من از بهشت باهات تماس مي گيرم. با اين مجلس نشين هم موافقم آخه توي بهشت که اين مسائل را نداريم! اينها همه اش توي جهندم و دارالکفر است. الان نصفه شبه توي خيابون اگه قدم بزني کدوم از اينها را مي بيني؟ فقير مي بيني؟ جامعه غير ديني مي بيني؟ اگه مي بيني پس ايراد از چشماته که مي بينه و عقلت که کار مي کنه. مال ما که هيچکدام کار نمي کنه هيچکدام را نمي بينه. راستي بعضي لينکهاي اين مطلبت دچار ينفجر است. فکر کنم اگه اولش http بزني درست بشه.
vaz'e ebtezale sinamaie ma badihie!!
man b onvane ie daneshju biroon az hameie ta'assobat b in ghazie
negah mikonam va mahze etela arz konam bishtar az filmaie
amricaie khosham miad ta iraniaie mozakhraf
amma baiad paziroft k sinemaie ma bi mafhoom va mobtazale
daeman neshun dadane zolm b zana va arezuhaie az dast rafteie javuna
b nazare khode shoma bimaza nashode?
baiad harkat kard b samte inke ie ruz betunim ie filme romantic
va ziba sakht amma door az ebtezal
b omide inke ie rooz ie kargardan betune ie filme besaze k
javuna ro b zendegi va eshgh va noor hedaiat kone
va in etefagh nemiofte mage inke avval khode kargardan
adame salemo khosh fekri bashe,
na ie oghde'ie bi khassiat!!!!
<< صفحهی اصلی